Provocera vinsnubbar och vinsnubbor

Inte kunde jag tro att mitt inlägg Om Systembolaget skulle driva en krog… skulle provocera. Nån vinsnubbe har läst det och spridit det via twitter och på i nåt vi-som-dricker-fin-vin-forum och jag har fått över 500 träffar på min blogg. Tack för det.

Det finns några saker som stör mig.

1. På twitter citeras jag fel, eller ett ord ersätts med punkter. Jag skrev: ”Tänk så mycket bättre service det skulle vara..” men jag citeras ”Tänk så mycket bättre…det skulle vara.” Det är en väldigt stor skillnad. En generell bartender har inte i närheten av de kunskaper om drycker som en anställd på systembolaget har och det var det jag menade.

2. De missuppfattar mig medvetet. Jag har aldrig sagt att jag vill att Systembet ska driva alla våra krogar eller att det ska förstatligas. Jag har ställt en hypotetisk fråga för att konkret visa hur Systembolaget jobbar.

3. Vinfolket är missunnsamma. Det här är en del av ett inlägg på forumet ”Sedan har jag SÅ svårt för alkoholfria alternativ som ska vara ”högtidliga”,  menar hon läsk? För att dricka alkoholfri öl och vin är lika meningsfullt som Quorn. Varför inte acceptera att man valt bort alkohol och istället väljer att dricka de andra drycker naturen gett, frukter, vatten och mjölkbaserad drinkar (hon tror tydligen att det bara finns mjölk som alternativ)” Hur missunnsam får man vara. Alla 58 % av jordens befolkning som inte dricker alkohols ska bara vara hänvisade till ”naturliga” drycker. Då ingår ju inte ens läsk. Varför ska inte jag ha rätt att dricka högtidliga och avancerade drinkar bara för att jag vill ha dem fria från alkohol? Tala om att vara trångsynt och ta patent på vad högtidlighet är.

Avslutningsvis vill jag önska Anders Landström som är administratör på forumet lycka till om han startar affärsverksamhet. Att bara sälja det han tycker är gott och inte det kunden efterfrågar kommer säkert vara ett framgångskoncept.

Kom igen, det är gaaaanska många fler än UNF:s 7500 medlemmar som vill ha alkoholfritt. De flesta muslimer, alla gravida, alla som kör, alla nyktra alkoholister, alla som ska jobba dagen efter. För att inte tala om den ”lilla gruppen” de som just för ikväll inte känner för att dricka alkohol.

12 tankar på “Provocera vinsnubbar och vinsnubbor

  1. Grattis Linda!

    Det är inget annat än en bragd att i dessa tider lyckas med konststycket att skriva det mest politiskt korrekta inlägget i år.
    Du får verkligen med allt och alla. Islam förespråkar spöstraff för intag av alkohol, är det möjligtvis plan B för er när ni inte lyckats omvända alla ”otrogna”?

    Myten om att varenda anställd på bolaget skulle besitta djupa kunskaper om det man faktiskt säljer har ju rabblats upp i evigheter.
    Visst finns det dom som har hyfsad koll, men det stora flertalet anställda har högst begränsade kunskaper, vilket i sig inte är helt underligt då många jobbar deltid och ser det som vilket kassa/lager jobb som helst.

    Missunnsamma? Jag tror du behöver få ordets innebörd förklarat för dig, för det är precis vad du är.
    Vi på forumet är så långt ifrån missunnsamma man kan vara. Du däremot sitter på dina höga hästar och vill innerst inne förbjuda oss oss från att njuta av vårt vinintresse. Men det är ju för vår egen del och samhällets bästa självfallet. Bara goda intentioner.

    The road to hell is paved with good intentions=).

    Hoppas för din skull du en dag får chansen att uppleva vinets magiska värld men det svårslaget smakspektrum.

    Ha det!

    • Med ett svårslaget smakspektrum ska det självfallet vara. Har inte druckit, men klockan är 01:00 här i Beijing, får skylla på det=).

    • Vi vill ha ett drogfritt samhälle men tror inte på förbund. Det står ingenstans att vi vill förbjuda alkohol så det där snacket kan du lägga ned. Har jag sagt att ni inte för njuta av vin? Nej. Har ni sagt att jag inte får njuta av annat än ”naturliga drycker”? Ja!

      Jag hoppas att du får chansen att berusa dig på andra saker i livet än ett gift.

      • Jag är ledsen att jag måste förstöra din verklighetsuppfattning, men det finns några av oss som inte dricker enbart för att berusa oss. Som jag nämnde finns det inget som kan mäta sig med vin när det gäller mångfacitet i smakväg, och det är en upptäcktresa varje gång man öppnar en kvalitetsflaska. Bara tanken på vilken omsorg vinmakaren lagt ner på drycken, och hur en enkel druva kan förvandlas till nåt så komplicerat är fantastisk. Jag förstår inte riktigt vad du menar med naturliga drycker då det är svårt att få det mycket mer naturligt än detta?
        Du menar att all läsk med sina e-nummer och tillsatser är mer naturligt?
        Tack för omtanken, men jag har förmånen att se stora delar av världen och uppleva allt den har att erbjuda. Trots detta är det underbart att avsluta en dags upptäckande med ett gott vin med alla dess egenheter och stil. Dessutom finns det en hel del forskning som tyder på att ett glas vin om dagen snarare är bra för dig än dåligt. Så där flög din giftteori=).

        Ganbei! (skål, eller mer exakt botten upp på mandarin)

      • Såklart de finns de som dricker vin i första hand för att det är gott. Men oavsett detta så förstör alkoholen väldigt mycket för väldigt många och det finns folk som enbart vill berusa sig på alkohol både de som dricker kvalitetsvin och billigt vin.

        Ang naturliga drycker så syftar jag på en tidigare kommentar från en kommentar från finewines forum om att jag inte skulle tjata om att jag vill dricka roliga alkoholfria drinkar och vill ha alkoholfritt vin när jag går på krogen utan jag ska hålla mig till de ”naturliga” dryckerna som juice, mjölkdrinkar och vatten.

        Vet att det finns forskning som visar att ett glas är nyttigt om det handlar om ETT glas och inte mer och inom vissa ålderskategorier osv. Men att alkohol i grund och botten är ett gift det kan du väl knappast förneka?

  2. Linda,

    Du provocerar inte. Du visar bara hur trångsynt du är.

    Det är dags att nykterhetsrörelsen hoppar ner från knät hos stora trygga Systembolaget.
    Trovärdigheten är noll.
    Ni får gärna vara nyktra om ni vill, men tvinga inte på mig eller någon annan era idéer.

    • När folk blir upprörda så brukar det vara provocerande. Ni provocerar mig, varför kan inte ni erkänna att jag provocerar er? Förstår att det blir svårare för er att jobba mot oss när vi och systembolaget på många sätt är överens (och på många sätt inte överens). Om det är någon som tvingar på någon något så är det ni som förstärker alkoholnormen som tvingar massor med folk att dricka alkohol för att de annars känner utanförskap.

  3. Vi som älskar bra viner tycker inte om Systembolaget och jag förstår inte varför du som nykterist gör det heller. Vi tycker att Systembolagets fokus på billiga bulkviner i billiga (”praktiska”) förpackningar som bag-in-box är sorgligt. Det handlar bara om att kränga billiga viner till folk som antagligen bara dricker för att bli berusade. Samtidigt exkluderas intressanta viner från småskaliga kvalitetsproducenter. Och det finns verkligen ingen djupare kunskap om vin bland Systembolagets personal (med ett par få undantag i de tre vinbutikerna) – däremot kan man ofta hitta duktiga sommelierer på krogen.

    Därför blev din drömvision om att krogar skulle bedrivas på samma sätt som Systembolaget en mardrömsvision för oss.

    • Systembolagets kunskap kan givetvis alltid bli bättre men för den stora massan så ha de en mycket god kunskap om vad som passar till vilken mat osv men kanske inte alltid specialkunskaper om exklusiva viner som du eftersöker.

      Att systembolagen driver våra krogar är ingen vision för mig. Jag ville bara visa på hur krogar (som vill tjäna pengar) och systemet (som har ett folkhälsouppdrag) jobbar på olika sätt med alkoholen och för att göra kunder nöjda. Jag tänker verkligen inte driva att förstatliga krogarna, så den mardrömmen kommer inte träda i kraft, var lugn. 🙂

  4. Pingback: Vinferno hemma i köket | Vintomas blogg

  5. Pingback: Årskrönika: UNF-året 2012 | levlivetmedlinda

  6. Jag skulle gärna vilja att du förtydligar hur du kan veta hur BRA kunskapsnivån är hos gemene anställd på Systembolaget. Att du vågar påstå att den är (citat av dig) – ”En generell bartender har inte i närheten av de kunskaper om drycker som en anställd på systembolaget har och det var det jag menade” är löjeväckande!! Så för att rädda denna åsikt som du framför ser jag väldigt mycket framemot ditt svar!

Lämna en kommentar