Året 2014

2014 har varit upplevelsernas år. Med sju fantastiska capital city weekends, en fast tjänst som chef och ett supervalår så har det jag varit med om skiljt sig från många andra år. Det jag förutspådde för ett år sedan blev ju ganska nära sanningen:

Jag tror 2014 kommer bli ett toppenår då jag snarare stabiliserar och upplever än förändrar. Jag ser fram emot att utveckla mina trygga punkter i livet med boende, jobb och vänner och att ständigt utmanas i mina perspektiv på världen samt fylla året med häftiga och härliga händelser.

Under julen bestämde jag mig för att börja med något nytt, årsord och årslåt. Jag ska sammanfatta varje år med ett ord och utnämna min årslåt.

2014 årsord är stimulans. Stimulans av reseintresset, stimulans av kulturkonsumtion och stimulans på jobbet. 2014 årslåt är Jonas Gardells Mitt enda liv. Hela 2014 har jag levt som att jag lever mitt enda liv och det är också med dessa ord jag låter mig vägledas i väldigt många av mina beslut.

Framöver kommer jag blogga om årsorden och årslåtarna från 2002 till 2013. Efterkonstruerat men ändå, kul kommer det bli att både skriva och läsa!

Här kommer min sammanfattning av 2014.

Året började med att min dåvarande pojkvän kom hem efter två månader i södra afrika och vi genomförde den berömda verksamhetskonferensen. 2014 planerades upp och även om vi bara var tillsammans under halva 2014 hann vi med väldigt mycket på vår lista. Jag var mer eller mindre sjuk under januari men en höjdpunkt var när jag fick träffa Rickie och Alisons Ben för första gången.2014-01-07 18.18.34Jag och Anna Maria genomförde vår sista bjudning till klostret då vi fyllde år i februari, det var reunion med de härliga brudarna från Tuve-kollektivet och jag fick en överraskningsweekend till Paris och gå på en riktigt Moulin Rouge-föreställning, historiskt och magiskt!DSC_2024När mars kom började kaoset på jobbet. Sofia slutade och vi var tvungna att byta valfråga från alkoholskatt till alkoholreklam. Arg, besviken, ledsen och förvirrad men efter ett tag ännu mer självständig och en erfarenhet rikare. Jag har lett en valrörelse i en ideell organisation och gjort det med bravur. Egot växte lite till. En ljuspunkt i mars var Backstreet boys konserten med min syster.2014-03-13 20.23.21Från april minns jag mest frihetskänslor och glädjeämnen med weekend nr 2 som gick till Prag och en påsk i Åre med familjen.2014-04-03 12.22.13IMG_4841Årets mest händelserika månad verkar vara maj. Jag fick fast tjänst som chef för både kommunikation och politik, åkte med blåturs-gänget till Helsingfors, hamnade på Ledarnas lista över framtidens kvinnliga ledare, var på Justin Timberlake-konsert, firade sjuttonde maj i Oslo, var på bröllop i Varberg, röstade i EP-valet och var barnvakt till de fantastiska barnen Axel och Nils. Och så släppte vi hela alkoholstörs-kampanjen.2014-05-10 18.54.52IMG_5127Så kom juni och det enda jag egentligen minns var att det tog slut mellan mig och min pojkvän och att jag tatuerade mig. Om maj innehöll många höjdpunkter så var juni raka motsatsen. Vi började planera bröllop och den intensiva perioden med Lisa, Dennis och Samuel såg sitt gryningsljus.2014-06-20 19.45.02-1Vi genomförde ett Almedalen och storstören gjorde succé med valvinstgänget och jag älskade mitt jobb lite till. 2014-07-03 20.31.56I juli fick jag min semester som påbörjades i Leken med Eva och Sofia och jag åkte hemhem och var jätteledig med en härlig blandning av av sol och bad, vänner, häst och kroppsarbete. 2014-07-20 19.23.56-1Toppade semestern med en spaweekend till Tallinn med stjärnsystrarna Lina och Sofia.2014-07-24 17.52.21Under sommaren kom jag på riktigt igång med lustfylld träning och blev friskistjej. Det var möhippa för Lisa och Elin och Erik hade kärleksfest.2014-07-08 18.36.452014-08-30 17.37.05-1Augusti och september flöt ihop och allt handlade om valspurt och bröllopsplanering och ett hejdundrandes bröllop såklart.2014-09-13 16.32.19-1Det blev val och SD fick äckligt mycket stöd men tack och lov vann rätt sida och vi kan andas ut i fyra år. Tove var på besök och jag hade sovmorgon.2014-09-20 18.29.42Jag inledde oktober starkt med weekend nr 5 och åkte till Wien med Anna Maria. 2014-10-02 16.55.22Jag kom hem och bröt ihop. Grand final av för mycket jobb tog ut sin rätt och jag tappade min motivation. Jag tog hand om Nils och Axel i fyra dygn och kirrade hard-working-boss med att vara extra-morsa.2014-04-30 16.59.18Tillsammans med Eva och Sofia genomfördes vår fantastiska resa till Aten och jag minns framför allt november som tiden efter bilagestoppet då jag tog mig över berget av för mycket jobb, arbetsglädjen kom tillbaka och träningsendorfinerna kickade in. Skönt!2014-11-02 13.23.25Jag och Anna Maria gick på högklassig dansshow och i december började summera min avdelnings fenomenala insatser under 2014. Vit jul slog rekord, vår forskarrapport fick stort medialt genomslag och fantastiskt kampanjande med alkoholstör. Plus dissad gårdsförsäljning, höjd alkoholskatt och alkoholreklamen till EU-kommissionen. Finns inte tillräckligt med ord för den stolthet jag känner.2014-08-28 15.18.56

Ja det var 2014 och stimulans var ordet. Mycket har hänt och mycket känslor har spirat och härjat.

Jag har ganska bra koll på vad mitt 2015 kommer innehålla vad gäller jobb, boende, vänner och vardag. Det är betydligt mer osäkert och mer spännande vad gäller resor och relationer. Jag har inte den blekaste om vad som kommer hända men något bra är det garanterat.

 

 

 

 

 

 

1 tanke på “Året 2014

Lämna en kommentar