Hyllning: två brudar i mitt liv

En del väljer att fira den internationella kvinnodagen, andra använder dagen för att belysa och problematisera ojämställdheten. Jag väljer sedan ett gäng år tillbaka att lyfta fram viktiga och betydelsefulla kvinnor i mitt liv. 2015 var det farmor Inga-Lill och mormor Gun som fick stå i rampljuset. 2014 skrev jag om mina dåvarande närmaste kollegor Eva och Sofia. 2013 hyllade jag några av de brudar som kommit närmare in i mitt liv Lisa, Lina och Anna Maria och 2011 skrev jag om mina fyra närmaste vänner som varit med mig sen jag var barn Sara, Emma, Jossan och Lisa.

I år är den gemensamma nämnaren för mina kvinnor, föga förvånande, resor.

Elin H Sterner är en av anledningarna till att jag just denna dag befinner mig i Saltöknen i Bolivia. För många år sedan gjorde en hon resa med Rosa bussarna genom Sydamerika och när jag frågade vad jag inte får missa under min resa kom svaret snabbt: Saltöknen!

Jag och Elin lärde känna varandra på kongressen i Gävle 1999 vilket blev starten en lång vänskap. När jag flyttade till Göteborg fördjupades vänskapen och nu ses vi tre-fyra gånger per år när vi har vägarna förbi varandras städer. Ibland 15 minuter på centralen, och det är alltid värt det!

Elin är, förutom väldigt omtänksam och en god vän, oerhört relationsklok. Vi kan sitta i timmar och prata om svårigheter och utmaningar i relationer till vänner, familj och arbete och jag berikas alltid med nya perspektiv och nya insikter. Elin har en sund syn på kropp och själ och är en vän som visar att hon uppskattar mig och konstant fyller på mig med energi. Vi har en väldigt fin vänskap som jag värderar högt!

Jag och Elin på hennes kärleksfest

Kvinna nummer två är Annika Myhre, en inspiratör och generös person som jag lärde känna när jag började jobba på IOGT-NTO 2013. Annika är jurist och i början kamperade vi främst ihop för att slå hål på alkoholindustrin. Nu, några år senare ser jag henne snarare som min reseguru och vän.

Annika, som driver en av Sveriges mest etablerade resebloggar, Resfredag.se, är en stor anledning till att 155cm.se finns. När jag sa att jag funderade på att börja reseblogga sa hon ”Men du resebloggar ju redan” vilket gav mig modet att sätta upp 155:an som är ett av de mest roliga och utvecklande projekt jag skapat. Så tacksam för svaren på mina tusen frågor och alla goda råd som Annika utan att tveka delat med sig av.

Annika tycks ha allt och leva det perfekta livet. Förutom att vara en framgångsrik resebloggare, skicklig på sitt jobb och hennes fina familj bestående av tre urgulliga kids och en väldigt trevlig man är hon hurtig, glad, smart och snygg. Såklart har solen sina fläckar men för mig tycks solen alltid skina 😉

Jag och Annika redo för att vara så där hurtiga!

4 thoughts on “Hyllning: två brudar i mitt liv

  1. Min underbara lillasyster! Annika är en fin och god människa, och alla eventuella fel och brister kan hon säkert skylla på mig.

Kommentera

