Lyckodagen?

Jag var påväg att skriva ett blogginlägg igår om hur otursdagen fredag den trettonde varit fylld av glädjande besked. Två kopplade till jobbet och en privat. Men. Jag spenderade den sena kvällen i soffan och följde liverapporteringen från terrordåden i Paris. Min lycka omvanldades till en sorg över alla oskyldiga som fick sätta livet till. I skrivande stund 120 dödade och 200 skadade. Kan knappast kalla dagen en otursdag. Det handlar inte om otur. Det är ett aktivt, väl planerat dåd fyllt av hat. 

Jag vet inte om jag ska rikta min ilska mot machokulturen, extremism eller religion. Kanske alla. SVT rapporterar att majoriteten som de utsända talar med i Paris skyller på politiken. De menar att Frankrike agerat mot Islamiska staten och som jag förstår det så menar det att det är fel och att ett sånt här slag tillbaka var att räkna med. What? Jag kan i princip ingenting om varken ut- eller inrikespolitik i Frankrike och jag förstår att en bli upprörd på sina politiker om det känns som att deras politiker orsakat dåden. Men vad är alternativet? Bara vakta sitt eget land, inte bry sig om det som händer i andra länder? Ja, jag önskar att militära medel inte ska behövas men som det ser ut just nu känns våld som enda lösningen för att krossa dessa vidigriga sammanslutningar av människor. 

Kommentera

