Ridläger på Hallmyra (I love horses)

Hemkommen efter fyra dagars ridläger. Var länge sedan jag var så mycket där och då under en så lång tid, bästa tänkbara avslut på semestern.

Vi har ridit dressyr, struttat runt i skogen, testat voltige och precisionskörning, haft teoripass om naturlig hästhållning och hoven, snackat om IOGT-NTO (eftersom det var ett IOGT-NTO-läger), badat i poolen, lassat tre hölass, blivit ompysslade med helpension och snackat och skrattat. Det är ett gäng rejäla damer med god talförmåga som umgåtts vill jag lova.

Hästarna är underbara av rasen Irish cob, även kallad Tinker. Så snälla och lugna. Passar perfekt för den som är nybörjare eller vill rida hästar med tålamod. Jag har helt klart fått mersmak och funderar på om jag ska försöka få till det där med nån regelbunden ridning, stället ligger ju trots allt bara en knapp timme bort.

Hallmyra är en familjeägd gård med drygt 20 hästar som har avel, turridning, läger och ridskoleverksamhet. Dörren står alltid öppen. Det vimlar av medryttare, hundar och släktingar som hjälper till på gården. Hallmyra har hjälpt romer med olika sätt att få in pengar, hjälper personer som behöver extra stöd och är en allmänt varm och fantastisk familj. Så häftigt!2015-08-11 14.12.23
Stona på betet. Foto: Lisa2015-08-08 12.59.29
Linsey som jag red första dagen är borstad och klar2015-08-08 15.37.38 Jag testar voltige2015-08-09 17.01.14 Jag o Titti tar en selfie från hölasset. Anekdot: Elin frågade om höbalarna (alltså inte stora runda, utan mindre fyrkantiga) var tungt packade och Bernt 85 år som vi hämtade höet hos svarade. ”jo, jag skulle kunna kalla dem fruntimmerbalar men det heter ju inte fruntimmer längre o ni är ju starkare än karlar ändå så”. Härlig gubbe!2015-08-10 11.36.46Anna och Åsa kör Crannog2015-08-09 19.27.00
Jag är dödligt koncentrerad på Cranini (son till Crannog)2015-08-09 21.22.47 En utreritt red jag på Samson, en shirehäst. 185 cm vid manken. Försökte inbilla mig att storleken inte har något betydelse men fick se mig besegrad och fick ta både pall och äpple för att kunna tränsa honom.  2015-08-11 14.12.44
Susanne och Elin glad över att ha fått medalj för väl utfört läger. Foto: Ullie

Kommentera

