Hyllning: två brudar som fanns i mitt liv

Åttonde mars och det är numera tradition att jag hyllar några betydelsefulla brudar. 2014 skrev jag om mina närmaste kollegor Eva och Sofia. 2013 hyllade jag några av de brudar som kommit närmare in i mitt liv Lisa, Lina och Anna Maria och 2011 om mina fyra närmaste vänner som varit med mig sen jag var barn Sara, Emma, Jossan och Lisa.

Idag vill jag ägna några tankar till två brudar som somnat in men på den tiden de levde förhåll sig till feministisk kamp på två helt olika sätt: Farmor och mormor.

Mormor Gun Jacobson var författare och skrev böcker som samhällspolitiskt låg i framkant. Hon skrev till exempel Peters baby som blev TV-serie och handlar om en ung kille som själv får ta hand om ett barn och alls tvivel på hans intresse och förmåga att klara av att ta hand om en spädis. Hon använde sina böcker för att belysa saker i samhället som var galet kopplat till alkohol, klass och kön. Mormor skrattade mycket, var krass i sitt sätt att resonera och älskade att resa.  bild 2Syster Lisa, mormor och jag i Mormors stuga på västkusten.

Min farmor Inga-lill Engström är min idol och en av de starkaste kvinnorna jag vet. Hon gifte sig som 20-åring, har arbetat hela sitt liv på televerket, uppfostrat tre barn och konstant haft projekt på gång. Renoverat varenda rum säkert en och två gånger under bara min uppväxt. När vi åkt och badat i Värnen var hon först i. Inget sjåpande, bara i vattnet, ingen badkruka här inte. Hon gav oss alltid en fight i kortspel och en av hennes största bedrifter är att hon slutade röka efter 40 års intensivt rökande. Detta trots att farfar fortsatte. Hon stålsatte sig och slutade. bild 1Farmor Inga-lill hemma i hennes trädgård som alltid var välfriserad och färggrann.

One thought on “Hyllning: två brudar som fanns i mitt liv

  1. Ping: Hyllning: två brudar i mitt liv | levlivetmedlinda

Kommentera

