Organisera dig, det är dags för extra val!

Omni har aldrig poppat upp så mycket som igår. Historisk dag med allt vad det innebär. Själv pendlade jag mellan uppgivenhet, panik, fighting spirit och pepp.

Uppgivenhet över att 349 personer inte kunde lösa den uppgift som befolkningen gett dem. Panik över att SD skulle kunna få ännu mer än 13 % vid ett extra val. Panik över att de otroligt goda utsikterna kring svensk alkoholpolitik skulle kunna krossas om fel folk intar viktiga positioner. Fighting spirit för det engagemang som kort efter att extra val utlystes fyllde mitt flöde. Så otroligt mycket engagemang som många politiskt aktiva visade upp då, fantastiskt! Pepp för att jag gillar valtider eftersom det innebär massa fokus på inrikespolitik, debatter och valvaka. Splittrad är det sammanfattade ordet.

Jag följde SVT:s rapportering intensivt från kl 16 igår och måste säga att jag är otroligt imponerad. Relevanta frågor, insatta nyhetsankare, bra analyser av deras kommentatorer, sändning från rätt plats vid rätt tillfälle. Samtidigt fascineras jag över att företrädare och tjänstemän på partierna höll ihop igår. Kanske var det kaos bakom kulisserna men beskeden jag som väljare fick igår var tydliga. Den organisering och samordning som krävs inom varje partiorganisation i sådana här lägen är unik och som de levererade. De chefer och ledare som styrde upp igår förtjänar gräddtårta!

Min och din uppgift som medborgare i detta land är nu att organisera oss. Prata med alla du känner, säkerställ att ALLA kommer rösta på vad som helst utom det vidriga alternativ som SD utgör. Hjälpa utlandsfödda med medborgarskap så de kan rösta, kontakta svenska medborgare som bor utomlands, släpa eventuellt slöa ungdomar och pensionärerna till vallokalerna, övertyga den ointresserade om att ibland måste en ta sig till vallokalen två gånger inom loppet av ett år. Gör nu ALLT du kan för att säkerställa att de 87 procenten blir fler så att de 13 procenten tappar möjligheten att diktera hela den svenska politiken.

Sen, den 23 mars hoppas jag att partiledarna för de sju partierna ser till att lösa det här. Jag hoppas på Löfven som statsminister även om det innebär att en rödgrön politik inte går att utföra fullt ut. Det enda positiva om Moderaterna återtar makten som statsminister är att vi då mest troligt för första gången har en kvinnlig regeringschef och det är ju självklart gott i sig. Men i mina ögon är också det, det enda positiva med en alliansregering.

Så, gott folk, det är upp till oss nu. Vi har återfått ansvarat ett göra det bästa för Sverige och då är det läge att ta vara på den chansen!

 

Kommentera

