Vem har satt den alkoholfria trenden?

Red: Skrivit fel namn på citat nedan samt ändrat några rader i texten. sorry!

– Nu kommer jag låta som den största divan någonsin, men jag skapar trender – jag följer dem inte. Det är därför Södra Teatern har tagit in mig. Men jag har sett i London och New York att de här tankarna också finns. Så sa Martin Johansson, klubbchef på Södra Teatern till besöksliv.se igår.

Först vill jag åter säga att jag tycker att det är grymt att Mårten och Martin öppnar en nykter nattklubb, jag är helt säker på att det finns efterfrågan och de verkar ha fattat det här med alkoholnormen vilket glädjer mig. Till det här finns det några saker som behöver lyftas fram, de målas upp som frälsarna som kommer förändra samhällets sätt att festa. Hur vi festar förändras hela tiden men det är inte de som kan ta på sig någon stor ära för det!

Martin kan få fortsätta leva i sin bubbla om att det är han som skapar trenderna. Här kommer en kompletterande version, eller sanningen om jag ska sticka ut hakan.

Det började år 1879 när IOGT bildades i Sverige. Sen dess har nykterhetsrörelsen skapat nyktra mötesplatser och druckit alkoholfritt. Ur mitt perspektiv kom en stor vändning några år efter millennieskiftet och det var på Sri Lanka. Där har en organisation som heter ADIC (Alcohol and Drug Information Centre) jobbat med tobaks- och alkoholnormen i över ett decennium. Förra året fick de pris för årets NGO på Sri Lanka. De har använt kändisar, ordnat nationella tävlingar, fått med de stora mediabolagen och påverkar politiken. 2009 åkte två UNF:are dit och studerade hur de jobbade, kom tillbaka till Sverige och skapade Fake Free.

Fake Free förändrade hela UNF och nykterhetsrörelsens förhållande till alkohol och fest samt nykterhet. Vi började på allvar prata om alkoholnormen och alkoholkulturen och begreppet förväntansfylla blev vardag. Allt baserat på berusningsforskning. Ur Fake Free föddes Klubb Sobeer som drivit nattklubb till och från i flera år. Konceptet har varit enkelt: Bästa alkoholfria utbudet i stan och dans tills svetten rinner.

Sen dess har nykterhetsrörelsen skapat Almedalsdrinken. Lunchbeat har intagit Sverige. 58 % av jordens befolkning är redan nykterister. De stora städerna har kört alkoholfria klubbar i flera år. Stora stjärnor som Loreen, Avicii, Dregen och Steve Angello tackar nej till alkohol. Temaparken High Chaparall har slutat serverat sprit och starköl. Systembolagets alkoholfria försäljning har ökat mångdubbelt. UNF har jobbat med Ett bra uteliv. Alkoholfriakartan har skapats.

Mårten och Martin är inte först på något sätt, de rider på vågen av en trend de noterat. De har gjort en omvärldsanalys precis som alla som satsar på något. Detta var också precis det jag sa till Aftonbladet i måndags när nyheten släpptes som delats 35 000 gånger!! Accent har skrivit om att det redan nu verkar bli succé!

För vår del som nykterhetsrörelse ska vi bara vara sjukt stolta över att vi varit med från början med att krossa alkoholnormen och vara glada för att någon vill kommersialisera ett koncept som vi skapat genom ett samarbete på Sri Lanka!

 

5 thoughts on “Vem har satt den alkoholfria trenden?

    • Nu kanske man inte ska kräva att ett så kort omnämnande av historien ska vara fullständig, men oavsett om man tycker det var bra eller dåliga insatser tycker jag att det känns väldigt ofullständigt att utelämna motboken och kampanjerna för fullständigt alkoholförbud som ledde till förbudsomröstningen 1922 ur historien. Mig veterligen fortsatte den svenska nykterhetsrörelsen att verka för ett totalförbud i ett antal år även efter att svenska folket hade sagt nej, ända fram till USA avskaffade sitt ”Prohibition” 1933.

      För övrigt är jag förvånad över att det inte finns fler alkoholfria nattklubbar, men å andra sidan gick det väl märkligt nog inte att hitta några rökfria nattklubbar innan rökförbudet på krogen infördes.

Kommentera

