Hyllning: två brudar i mitt liv.

För tredje året ägnar jag mitt inlägg den 8 mars till kvinnor som betyder mycket för mig. 2011 skrev jag om mina fyra närmaste vänner, Sara, Emma, Jossan och syster Lisa. 2013 lyfte jag fram tre kvinnor som fått en allt större betydelse i mitt liv, Lisa F, Lina och Anna Maria.

Mitt jobb består av fantastiskt många grymma människor, några av dem är kvinnor och för systerskapet spelar de en avgörande roll. Detta inlägg tillägnas två av dem.

Eva Blomqvist vet jag inte när jag träffade första gången. Troligtvis kommer hon ihåg mig tidigare än vad jag kommer ihåg henne, det är så det brukar vara med rörelsemänniskor. Min upplevelse är att jag alltid vetat att Eva funnits och att hon alltid varit en cool, tydlig och en stabil person. När jag började på IOGT-NTO i somras var Eva en av de personer jag först fick förtroende för och hon har med stor omsorg och vänlighet hjälpt mig att hitta min roll och plats i IOGT-NTO.

Eva är en kollega som:

  • är en förebild med sitt tydliga och självklara ledarskap
  • jag aldrig behöver funderar på om jag har något otalt med eller om hon sagt det hon verkligen tycker om mig eller en situation
  • är omtänksam och ställer upp för sina medmänniskor
  • får mig att vilja prestera lite bättre
  • är autonom och har hög integritet vilket ger mig perspektiv på vad det är att vara självständig och välja sin egen väg.

Sofia Karlsson var en superrekrytering som IOGT-NTO gjorde under mitt sista år som ordförande på UNF. Vår kontakt började i samband med Almedalen 2012 och Sofia blev tidigt en idol för mig. När jag fick jobbet på IOGT-NTO var Sofia en av de kollegorna som jag såg mest fram emot att få arbeta med. Hon har inte gjort mig besviken på den punkten och är idag en av de kollegor jag stödjer mig mest på.

Sofia är en kollega som:

  • säkerställer att jag tar genomtänkta politiska beslut
  • sätter systerskapet i första hand och i alla lägen skulle backa upp mig
  • är smart och knivskarp i sina åsikter och samhällsanalyser
  • inte bara är rolig utan snarare extremt rolig och bidrar till många skratt
  • har höga ambitioner, ser möjligheter och inte riktigt nöjer sig utan alltid strävar uppåt, framåt.

1782084_582908008468576_969155602_nEva och Sofia hemma hos mig. Foto Wilda

 

3 thoughts on “Hyllning: två brudar i mitt liv.

  1. Ping: Låg | levlivetmedlinda

  2. Ping: Hyllning: två brudar som fanns i mitt liv | levlivetmedlinda

  3. Ping: Hyllning: två brudar i mitt liv | levlivetmedlinda

Kommentera

