Fira för förändring – om internationella kvinnodagen

I helgen är jag gräsänkling. Anna Maria är ideell i Kalmar och darling är på jobbkonferens i Alperna. På lördag ska jag fira Internationella kvinnodagen. Eller är fira fel ord, den eviga frågan i dessa tider varje år.

Jag hävdar bestämt att det är en dag som ska kombineras av firande och samtidigt sätta fokus på den enorma ojämställdhet som råder. Att vi inte ens är nära. Att det går framåt men för långsamt. Det finns hundratals aspekter där vi kan påvisa hur ojämt det är. Jag tycker lönefrågan säger allt. När ingångslönen skiljer sig 750 kr för ingenjörer då kan vi inte nöja oss och bara fira. Då måste vi skrika, slåss, samtala. Manifestera, uppmana till handling, agera och presentera de allra bästa lösningarna som vi kan komma på.

Jag vill gärna ha en internationell mansdag. Inte för att män ska vältra sig i att de är överordnade kvinnorna utan för att uppmärksamma problemen män utsätts för just för att de är män. Våld, misstänksamheten kopplat till pedofili och överfall, att pappor ligger på plats fem utifrån vem deras barn föredrar att vända sig till, manlighets- machoidealet som de måste förhålla sig till. Och så vidare. Listan över vilka fördelar män skulle få av ökad jämställdhet kan göras lång.

Jag firar varje dag att jag är kvinna, skulle aldrig önska att jag var något annat. Som kvinna (jämfört med män som grupp) får jag uttrycka och känna fler känslor, det är mindre sannolikt att jag kommer begå brott, jag kommer ha bättre relationer och vid en eventuell skilsmässa är det jag som kommer bevara relationerna till de gemensamma vänner och bekanta bättre, jag är i princip bara beroende av mig själv för att bli gravid. Och så vidare. Listan över fördelarna med att vara kvinna kan även den göras lång. 

Jag inleder min gräsänklingshelg med att ikväll laga egenkomponerad tapas med Lisa som också är alldeles själv i helgen, lämnad av Dennis för rollspel. Himlars så mysigt vi ska ha!

LOs

Från LO:s jämställdhetsbarometer. Som sagt, det är länge kvar tills vi fått ordning på löneskillnaderna och när vi fått det, då tror jag även att föräldrapenningen och hushållsarbetet delas lika.

p.s I hela detta inlägg pratar jag genomgående om kvinna och man som grupp, inte som individer. Individer är egentligen helt ointressant i ett sammanhang när det handlar om strukturer. Könsmaktsordningen (inklusive dess genusidentiteter) är en av de tydligaste strukturerna vi har. Och jag vet att jag är tvåkönad i mitt synsätt och generaliserande. Det är strategi jag valt för att få fram min poäng. 

uppdatering

p.s 2 Blev upplyst av Sophie, tänk så dålig koll jag har. Läs här om internationella mansdagen 19 november

2 thoughts on “Fira för förändring – om internationella kvinnodagen

    • Insåg att sammanfattningen fanns på Wikipediaartikeln:

      * Att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och idrottsmän, utan även vanliga arbetarklassmän som lever anständiga och hederliga liv.
      * Att fira männens positiva bidrag till samhället, gemenskap, familj, äktenskap, barnomsorg och för miljön.
      * Fokus på mäns hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt.
      * Att belysa diskriminering mot män i socialomsorg, sociala attityder och förväntningar samt lag och rätt.
      * Att förbättra relationen mellan könen och främja jämställdhet.
      * Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential

      Tänker att dagen framförallt handlar om att bredda könsroller så att män inte ska behöva passa in i sin snäva mall.

Kommentera

