Avspärrat

Sprang 4 km ikväll. Halvvägs möttes jag av poliser, en hund och avspärrat område vid Lillsjön och koloniområdet. Kände hur lite spändhet rann ur mig. Det är ju lite läskigt att springa sent på kvällen när det är mörkt men kände mig trygg med tanke på att poliser fanns i närheten. Sprang vidare.

Så slog det mig att jag inte hade en aning om varför polisen spärrat av, att det kanske var någon som blivit överfallen, att det lika gärna kunde ha hänt mig om jag kommit en halvtimme tidigare. Kände mig fortsatt trygg och sprang hem men reflekterade över hur svår balansgången är. Å ena sidan inte låta mig begränsas av riskerna över att bli överfallen, trotsa mörkret, sträcka på mig och nyttja mina friheter jag har som människa samtidigt som jag inte får bli dumdristig. Å andra sidan inte utmana ödet och utsätta mig för onödiga risker som går att undvika.

Anlägger ett feministiskt perspektiv och blir upprörd över att jag ens tvekar att röra mig fritt i samhället dygnet runt. Tänker på att det kanske inte hade varit annorlunda om jag varit man, risken att bli överfallen finns ju även då. Helt klart är dock att det med all sannolikhet skulle vara en man som i så fall överföll mig. Det feministiska rösten i mig talar tydligt till mig. Vi har en del att jobba på jämställdhetsfronten. Det är länge kvar tills mansnormerna är förändrade och det är först då både män och kvinnor kommer kunna springa säkert även sent på kvällen.

Kommentera

