Kryssning

Till Mariehamn och tillbaka på ett dygn med min pojkväns familj och vänner. Fantastiskt dygn på alla sätt. Vi var där med anledning av att en bekant till familjen var med i showen – mycket duktig!

Konstaterar att majoriteten verkar vara där med ett kompisgäng antingen för att fira någon som fyller år eller med sitt jobb. En del var där för att hitta ett ragg, några ser till och med ut att åka själva vilket jag tycker är häftigt samtidigt som det gör lite ont i mig när det samtidigt lyser en sån desperat ensamhet, en känsla jag inte önskar någon. Ett gäng verkar vara där enbart för att gå lös i Tax freen och en del vill bara förgylla sin vardag lite. Stora delar av båten skriker ångest, enarmade banditer, fulla gubbar och tonlös karaoke där publiken inte ens finner det lite underhållande utan snarare pinsamt. Såg en hel del folk som verkar ha riktigt roligt. Skönt häng i poolen, ruggigt taggade på dansgolvet och trevliga middagar. Var en större blandning av folk än jag väntat mig.

Det är som att vi var i ingenmansland där inga regler och normer gäller. Folk får kladda, uppmana till alkoholkonsumtion och släppa på en hel del hämningar. Det är som att alla bara accepterar det. Själv tog jag vara på det och hånglade lite mer med min kära än jag gör på stan. Det gäller att ta vara på fördelarna!

Såklart blir en resa som denna en studie i alkohol för mig. Darling köpte halstabletter i tax freen och första frågan av expediten var om han skulle ha lite rea-vin. Chanserna att dricka alkohol var oändliga, SPA-bar med panorama fönster och champagne, whiskybar och såklart vid alla dansgolv. Jag såg samtidigt mindre redlös fylla än jag väntat mig. Skönt!

Förutom att kolla på folk så njöt jag mest med att ha honom omkring mig. Jag försökte ta mig fram till fören för att få till en Titanic-hångling men fick se mig besegrad. Åt en magisk chokladkaka och jag drack ett av de tre (!) alkoholfria vinerna som serverades ombord. Vi gick lös på de tre dansgolven (omvärlden försvinner) och det är en cool känsla att uppleva hur vi blir allt mer samsynkade även när vi dansar tillsammans som är en annan form av kommunikation vi utvecklar just nu. Däckade i vår lilla hytt och sov gott i det kolsvarta rummet. Låg och pratade hela morgonen och gick promenader på däck. Kärlek är det! bild 2Miniatyr av båtens översta däck med glastak, pool som på kvällen blev dansgolv, spa-avdelning och mys. bild 1Söndag morgon, ungefär lika trötta som de andra på båten men rätt fräscha ändå, men mest av allt väldigt, väldigt lyckliga. 

Kommentera

