Sarah Wamals avtacking

I onsdags gjorde jag ett av mina coolare gig. Jag satt med en panel under Sarah Wamalas (generaldirektör på folkhälsoinstitutet) avtackningsmingel. Det var jag, den erkända forskaren Charlie Eriksson och Carin Götblad, nationell samordnare mot våld i nära relationer som samtalade om civilsamhällets roll i folkhälsoarbetet, ledarskapet som skapar engagemang och vikten av kunskapsbaserat arbete när en jobbar i en myndighet och för folkhälsa.

Jag är otroligt tacksam för att jag fick den här möjligheten att tala inför så många viktiga personer och att Sarah själv ville ha mig där. Som min kära pojkvän försöker intala mig Det är ingen slump, Linda. 

Det jag sammanfattningsvis sa var:
Sarah har gjort ett bra jobb med att lyfta fram vikten av ett aktivt civilsamhälle i folkhälsoarbetet. Jag poängterade vikten av att civilsamhällets roll aldrig får bli att lösa de problem som staten inte lyckas hantera. Civilsamhället är ett resurs och de som lever i den så kallade verkligheten med dess fram- och baksidor i folkhälsan men får aldrig ses som en aktör som ska täcka upp när staten och det offentliga inte lyckas.

Jag skulle önska att god folkhälsa var en rättighet i ett så framstående land som Sverige men när vi inte lyckas skapa god folkhälsa för alla så behöver vi lyfta fram det ekonomiska perspektivet och de enorma summor pengar som ohälsa kostar samhället. Där har Sarah varit tydlig med att vi måste göra något åt dessa svarta hål som dränerar samhället på pengar.

Sarah och FHI har tagit i många svåra frågor kopplade till alkohol. De har bidragit till att minska det tabu som finns kring att växa upp i missbruksmiljö och har på flera olika sätt hanterat frågan om alkohol och föräldraskap. De har samtidigt gång på gång visat vilka politiska åtgärder som behövs för att förbättra folkhälsan när det gäller alkoholkonsumtion.

Alkoholkonsumtionen går ned och unga dricker mindre men jag vill vara tydlig med att det inte är tack vare den nationella alkoholpolitik som förts utan snarare tack vare det stora lokala folkhälsoarbete som görs varje dag av engagerade anställda.

Slutligen så är det helrätt att vi har en forskning- och kunskapsbaserad myndighet som har som ansvar att informera medborgarna för att de ska ta hälsosamma beslut i sitt egna liv men även vara underlag för politiker att ta beslut för att öka folkhälsan. Vi behöver en självständig myndighet. Det är beklagligt att vår regering inte tar FHI:s övergripande rekommendationer på allvar. Det handlar alltså om de klassiska grunderna i svensk alkoholpolitik med tillgänglighet, pris och marknadsföring där jag inte tycker att våra politiker gör tillräckligt.

 

Tack, tack, tack Sarah för att jag fick denna ära att prata på ditt avtackningsmingel. Vi ses framöver!bildSarah Wamala och jag.

 

 

Kommentera

