Livet rycks ifrån oss

Igår blev jag ännu en gång påmind om hur snabbt livet kan ryckas ifrån oss. En ung medlem i UNF omkom i en bilolycka. Hans familj är medlemmar i IOGT-NTO-rörelsen och det är många medlemmar som sörjer hans bortgång. Våra tankar går till nära och kära. Martin var en stark person som kämpade för rättvisa och en kille som var solidariteten själv. Det blev ännu en gång tydligt då han valt att donera bort sina organ.

Jag lämnar blod och sänker lite pengar till rörelsens internationella arbete men kan göra så mycket mer. Från och med idag donerar jag även mina organ. Vad gör du för att rädda liv?

Cancern härjar och ingen går säker. För min egen del är jag dock väldigt glad över att jag medvetet undviker att själv utsätta mig för saker som ökar risken för att drabbas av cancer. Allt ifrån alkohol och tobak till olika former av strålning. Vad gör du för att ge dig själv goda förutsättningar för att leva länge?

Samtidigt vet vi att livet inte är rättvist och att vi aldrig är garanterade ett långt liv. Vi blir regelbundet påminda om att vi måste leva i nuet och att ständigt visa omsorg och kärlek till de människor vi verkligen bryr oss om och uppskattar i livet. Se så, låt inget hindra dig från att sprida lite kärlek, imorgon kan det vara för sent.

One thought on “Livet rycks ifrån oss

  1. Jag tycker det är så vackert att donera sina organ, att du till och med efter döden kan hjälpa någon. Jag bär alltid mitt kort med mig om något skulle hända. Dock är jag så sjuk att många organ inte kan skänkas till andra människor. Men de kan alltid skänkas till medicinsk forskning. Det känns som det minsta man kan göra.

    Vila nu i frid Martin, och tack för din kamp för allas lika värde!

Kommentera

