Kriminell för att överleva

Det här handlar om mina upplevelser från östafrika när jag hängde med rastakillarna, mina tankar om Ken Ring från Så mycket bättre igår och de vänner som haft det svårt kring mig. Det här är svårt att skriva om för jag kommer säkert generalisera för hårt och trampa nån på tårna. Jag är säkert både för trångsynt och för accepterande.

Jag hatar kriminalitet. Jag hatar att det finns folk som sätter sig själva över andra och tar sig friheter de inte har rätt till. Jag hatar handlingarna men inte personerna.

I Så mycket bättre igår var det Ken Rings dag och jag läste en debattartikel som KDU:s ordförande skrivit. Jag förstår hennes poäng och förebilder är otroligt viktigt. Men vi kan väl inte censurera bort alternativt välja att inte visa upp kända människor och deras liv bara för att de inte varit perfekt. Jag har ingen respekt för de brott Ken begått de senaste åren. Nu har han växt upp, han har cash. Nu får han skärpa sig och sluta köra rattonykter. Men att han bott på gatan och snott pengar för att kunna ta sig hem till Sverige det är inte konstigt. Han var 13 år utan föräldrar. Då blir det sällan bra. 

Jag bodde i Östafrika i fem månader, hängde med ett gäng rastakillar som varje dag kämpade för att få mat i magen. Som förlorat föräldrar, som bott på barnhem, som delar av sitt liv bott på gatan och då levde på att sälja smycken de själva tillverkat (eventuellt av material de snott på en marknad) och hjälpa turister. De var inte Guds änglar. De betedde sig inte alltid bra men de kämpade varje dag för att överleva.

Vi kan aldrig rättfärdiga olagliga handlingar, det kan aldrig bli okej, aldrig godkännas. Men de kan ha sina förklaringar och orsaker. Dessa förklaringar och orsaker förmildrar hur mycket jag ser ned på personen som utfört handlingen.

Jag har t.ex. ingen som helst förståelse för mannen som skattefuskar bort 3 miljoner när han redan tjänar 19. Jag har ingen förståelse för den som våldtar eller gör övergrepp på barn. Däremot har jag ganska mycket förståelse för den som snor pengar. Den pappan i östafrika som varje dag stoppar lite pengar i den egna fickan, ser till att turisterna betalar överpris, säger till chefen att han tog 100 kr i betalt när han egentligen bara tog 50 kr för att sedan lägga 50 kr i sin egen ficka. Han som gör det för att han ska kunna ge sina barn en skolgång för att han vet att skolgång är det absolut mest avgörande för landets utveckling och för sina barns möjligheter till en bra framtid. Han är inte kriminell för att vara elak eller för att han vill ställa sig över rättssystemet. Han gör det för att överleva. När kriminaliteten existerar för att personer ska överleva då är det fel på systemet från början.

Men jag har vänner som haft otroligt dåliga förutsättningar, som enligt konstans alla regler borde blivit svin. Vänner som trots detta gjort egna aktiva val, blivit bra samhällsmedborgare utan att trotsa lagen. Alkoholiserade föräldrar, föräldrar som gått bort alldeles för tidigt, ofullständig skolgång. Hur kommer det sig att vissa lyckas men andra inte?

Det vore så enkelt om alla som hade dåliga förutsättningar blev kriminella och alla som hade bra förutsättningar blev änglar. Men så är det inte. Statistiken är tydlig, de med sämre förutsättningar klarar sig sämre och tvärtom men det finns tusentals undantag och det som är så svårt i det här är att förstå varför vissa bryter mönster (åt båda håll) medan andra inte gör det. Hur mycket är egentligen eget ansvar? Hur mycket kan en skylla på omständigheterna? För typ tio år sedan var jag starkt övertygad om att den som vill lyckas gör det trots de dåliga förutsättningarna. Nu är min bild mer nyanserad. Jag har en mer komplicerad relation till de som begår brott. Det är inte lika svartvitt längre.

Min viktigaste reflektion från detta är min ökade förståelse och acceptans mot de som begår brott för att överleva.Vart gränsen för att överleva går är subjektiv och därmed svår. För mig har det varit skönt att inse att alla som är kriminella gör det inte för att vara elak eller för att de tycker att de själva är mer värda än andra.

Kommentera

