När vi inte behöver någon alkoholpolitik

Våldet går ned rapporterade DN. Såklart mycket bra på alla sätt, det är ju det vi vill. Alkoholkonsumtionen går ned. Har det ett samband? Ja självklart. Alkoholpolitiken luckras upp. Hur hänger det ihop?

De som inte vill ha någon alkoholpolitik eller en väldigt svag sådan får vatten på sin kvarn. ”Titta, vi kan minska både konsumtionen och våldet utan en massa begränsande regler och lagar, människan kan göra kloka fira val.” Blir det svårt för mig som organiserad nykterist att motivera mina metoder och mål för att skapa en drogfri värld? Nej. Är förändrade dryckesmönster en av de orsaker som pekas ut som orsak till varför våldet gått ned? Ja.

Jag vet att all forskning säger att det är hardcore-politik som fungerar när det kommer till alkoholkonsumtion, inte mjuka saker som information. Attityd- och beteendeförändring är nödvändig men den sker inte genom självreglering, fri marknad och eget ansvar. Det kommer från förebilder, utbudet av valfrihet (att göra på sin fritid och dricka till mat och fest) och tydliga ramar om vad som är okej och inte (ex, normsättande domar av vad som är ok att göra på fyllan).

Vi behöver både hard- och softcore för att få ned konsumtionen. Det är bra att konsumtionen går ned trots att vår alkoholpolitik blir allt svagare, det får mig att fantisera om hur mycket snabbare den skulle kunna sjunka om vi hade både och. Både förändrade attityder (som vi har just nu) och en aktiv alkoholpolitik (som vi inte riktigt har just nu med alkoholskattehöjningen som undantag).

Jag kommer fortsätta strida för att det är den restriktiva alkoholpolitiken som Sverige och världen behöver och jag tänker inte nöja mig med att våldet går ned. Allt våld ska bort, inte minst det alkoholrelaterade (och ännu mer det sexualiserade våldet men det är en egen historia även om nästan allt sexualiserat våld sker med alkohol eller andra droger i kroppen).

Jag är aktiv i en organisation som önskar att vi inte behövdes. Vars mål är att göra sig själv överflödig. Min bedömning är dock att jag inte behöver oroa mig för att inte ha kvar mitt jobb eller inte ha någon kongress att åka på. IOGT-NTO-rörelsen kommer alltid behövas, minskar vår betydande roll i Sverige finns det andra arenor vi behövs på. Världen är vårt fält. 

 

 

Kommentera

