Alkoholglasögonen

Vi är på personaldagar i Sigtuna och igår var vi några som skulle presentera IOGT-NTO:s mål och verksamhetsinriktning för 2014 och 2015 genom att ta med några symboliska saker. När jag skulle beskriva målet om att minska alkoholkonsumtionen tog jag på mig ett cyklop.

För att minska alkoholkonsumtionen krävs det en kombination av hardcore-politik med pris och tillgänglighet som bästa verktygen för att reglera marknaden med de stora ekonomiska intressen som alkoholindustrin har samtidigt som attityder och beteenden kring alkohol behöver synliggöras, ifrågasättas och förändras. Det krävs helt enkelt att fler tar på sig alkoholglasögonen.

Utan alkoholglasögonen är det lätt att argumentera för individens egna ansvar som enda komponent för att minska alkoholskadorna och jättesvårt att se klarsynt på sig själv, sin egen konsumtion och den alkoholkultur som vi alla lever i.

Att alkoholen med all sannolikhet skulle bli olaglig att konsumera om den kom till Sverige idag är inget nytt och trots denna insikt (som jag upplever att många, även alkoholkonsumenter har) förväntar jag mig inte att folk ska sluta dricka alkohol av sig själva. Det sitter för starkt i vår kultur. Men, att övertramp och brott ständigt förmildras när alkoholen finns med som omständighet och att vi fortfarande har en stor del av vår befolkning som dricker på ett skadligt sätt utan att samhället eller vännerna runt omkring reagerar är bara blint och sorgligt. alkoholglasögonMe and my alcoholglasses

 

Kommentera

