Almedalen dag två – drinkteam och #kulturmiljard

Dag två, en mycket händelserik sådan. 1000 blandade drinkar, Pussy riot, kaos, Jimmieåkessonkyla, rapportsläpp, kvinnokärlek och första-dagen-på-jobbet.

Det känns inte som jag gjort så mycket idag men börjar jag rada upp det så är det nog en hel del. Det har verkligen pendlat idag.

  • Gick från GMA13 och var missnöjd, såg mitt egen klipp och tyckte att det blev ganska bra.
  • Genomförde mitt första politikermöte som en del av IOGT-NTO när vi träffade Eva Olofsson och pratade alkoholskatt och näthandel.
  • Mötte upp Almedalsdrinkens drinkteam och instruerade dem för veckans övningar.
  • Såg Sofia moderera ett bra samtal om IOGT-NTO:s nya rappot om vit skatteväxling och twittrade för glatta livet om den nya hashtaggen #kulturmiljard. Detta får dock bli ett eget inlägg imorgon.
  • Chillade lite.
  • Såg Rebecka och Fiona göra ett oklart gig på en scen vilket visade sig vara ett intro till Pussy Riot (fett coolt). De offrar sitt liv för att slåss för deras rättigheter och det var starka känslor i luften i lokalen.
  • Lyssnade på Åkessonstal och kräktes inombords och ännu mer när killarna brevid helt plötsligt började applådera, de finns verkligen bland oss och det är äckligt.
  • Deltog på mitt första riktiga personalsamling på plats
  • Gick på Maktsalongens mingel och jublade av glädje inombords över det enorma systerskap som fanns i där och då.

Kände av min första trötthetskänsla på åtta dagar och imorgon ska jag därför sova så länge jag vill. Sååå skönt det ska bli.1 Drinkteam redo för veckans utmaningarbild10Sofia modererar ett samtal mellan Christer Engelhardt (S), Gudrun Schyman (Fi), Per Bolund (MP) och Anna Carlstedet (IOGT-NTO)8Personalen höll stenkoll på sociala medier för att sprida våra hashtags #kulturmiljard, #vitskatt och #fylllivet9
Snyggaste rapporten, dessutom väldigt innehållsrik.2 Pussy Riots
3
Drinkar hos SFS-mingel7
Personalavstämning4Nina Åkestam höll årets feministiska almedalstal. Tydligt, konkret och en rejäl dunk i ryggen5Rättviseförmedlingen gick omkring med 1000 kompetenta kvinnonnamn till olika styrelseposter och där hittade jag mitt eget namn. Stort!6  
Rebecka, Sofia, namn jag glömt och Sara var glada över att Maktsalongen hade omkring 300 besökare och drack glatt Almedalsdrinken

Dagens antal: Almedalsdrinkar: 5 stycken
Dagens sämsta: Jimmie fucking Åkesson. Den vidriga kyla han sprider kring sig. Smutskastar svensk feminism och skapar ett obehag i luften som inte lägger sig.
Dagens Bästa: Maktsalongens mingel. Alla bara älskade varandra – stark kontrast till Jimmies tal
Dagens hjältar: drinkteamet med alla folk som hjälpte till runt omkring
Dagens bonus: Pussy Riot, överraskade och livsviktigt.

One thought on “Almedalen dag två – drinkteam och #kulturmiljard

  1. Ping: Maktsalongen – Tack för en fantastisk almedalsvecka!

Kommentera

