Svar på kommentarer jag fått

Har under dagen fått ett antal kommentarer med anledning av att jag bloggat samt ”rasat” om att alkoholhaltigt matlagningsvin sålts i en livsmedelsbutik.

Det är den egna mogna kommentaren efter den andra men jag tänkte ändå bemöta dem.

bloggkom2Vänta nu, Tyskland har inga alkoholproblem? Vilket Tyskland lever han i? Livsmedelsbutikerna i Sverige sägs också vara stränga på åldersgränser. Trots detta får UNF ut alkohol i varenda gång vi testar ett gäng butiker. Slutsats: Vi lever nog på olika planter, jag och Michael.

bloggkom3
Tack för den feedbacken. Mina tips tills nästa gång du ska ge feedback: Var specifik och konkret, feedbacka beteende som går att förändra och utgå från dig själv.

bloggkom4
Jag utgår från min erfarenhet så utgår du från din. Den service jag får på Systembolaget är fantastisk, den jag får på random krog är oftast undermålig. Antingen så finns inte det utbud jag önskar eller så är drinkarna oftast tråkiga. Bartenders är gissningsvis bättre på att blanda drinkar än Systembolagets personal men själva kunskap om drycken och vad som passar till vad är med all sannolikhet bättre hos Systembolagets personal. Det är min uppfattning men det är möjligt att vi tycker olika.

bloggkom1Tolkar detta som en generell kritik på att jag är organiserad nykterist. Jag har väl inte kallat varken dig Ida eller någon annan för alkoholist eller dum? Du kanske har missat att alkoholen orsakar ofantligt mycket skada på oskyldiga människor och för dessa är jag beredd att slåss.

Här är ett urklipp från en mejlkonversation jag haft idag.

Hej!
Tycker du kan sluta gråta ut i media om matvinerna, tror du att du står över Sveriges lagar?
/Magnus

Hej
Nej det gör jag verkligen inte men jag har väl rätt att ifrågasätta lagar precis som du?
/Linda

Hej!
Har jag ifrågasatt Sveriges lagar?
Nej nu lägger vi ner detta, ska ut i solen o ta en öl.
Ha det bra 🙂

Alltså mognadsgraden. Varför hör Magnus ens av sig om han inte vill diskutera?

 

bloggkom5
Dumstrut är jag också, lite oklart vad exakt han reagerat på och jag vet inte om det spelar så stor roll.

Inser att detta är en miniplutt-respons jag får jämfört med vad en del andra blir utsatta för. Vi tycker olika och diskussionen verkar inte kunna vara på en högra nivå tyvärr.

5 tankar på “Svar på kommentarer jag fått

  1. Tack för att du är den du är. Du är fantastisk. Det är nästan så att jag skäms för de som kommenterar så här. De skulle bara veta vilken kompetens och intelligens du besitter, som de inte ens verkar försöka uppnå. Det verkar som att många har svårt att se steget längre, där jaget slutar och den värld en lever i börjar, och våga ta ansvar bara lite grann utanför sig själv. Är tacksam att du kan se många steg utanför dig själv och ändå ha dig själv med i det.

  2. HAHAHAHAH! Herreguuuud! Ett nöje att få läsa alla dessa stoltskott! Shit, att du får sådana kommentarer. Hur kan det vara SÅ jobbigt att kritisera alkohol? Jaja, nöje åt alla oss som njuter av att skratta åt knäppisar!

  3. Linda

    Du får ju kommentarer som motsvarar den oförstående hållning du själv representerar. Tror exempelvis att en person som Peder som driver en vinklubb vilken riktar sig till intresserade av små österrikiska odlare inte uppskattar att bli ihopklumpad med vodkabilar. Det senare är för övrigt en olaglig verksamhet till skillnad mot vinklubbar. För du anser väl inte att IOGT-NTOs Miljonlotteri och illegala spelklubbar sysslar med samma sak, eller kanske gör du det?

    Så om du vill bli bemött med viss respekt, så underlättar det om du inte far ut med ett antal svepande påståenden.

    • Hej Anders
      Att Peder upplever att han blir ihopklumpad med vodkabilar får stå för honom. Det jag skrev var exempel på hur flera kanaler blir flera bäckar små som tillsammans urholkar den svenska alkoholpolitiken.
      Bland vinklubbar förekommer mängder av alkoholbrott (skatt, ålders och reklam) samtidigt som det pågår en utredning om deras laglighet. Jag tror vi har olika syn på hur ”lagliga” dessa vinklubbar är.

      Vet inte ens vad du pratar om så du kan få förklara dig. Miljonlotteriets illegala spelklubbar? Hur menar du nu?

      • Hej igen.

        Ihopklumpningen kom av att du tog allt det som du inte gillar i ett och samma stycke. Risvin, vinklubbar, vodkabilar och langare.

        Lite samma som att du reagerar på att jag har Miljonlotteriet OCH illegala spelklubbar tillsammans. Nu var det ett ”och” emellan de två orden. Jag vet att Miljonlotteriet är lagligt (trots att det ifrågasätts det moraliska i att finansiera verksamhet via spel och dobbel) till skillnad mod spelklubbar som inte är det. Så du reagerar på att jag klumpar ihop de två sakerna, Peder reagerar på att du klumpar ihop honom med vodkabilar. Det var min mening.

        Om du hänvisar till den statliga utredningen som ska vara klar den 7 juli så tittar inte den på lagligheten med dagens system.. I Sverige är det domstolar som verkställer lagar, inte staten.. Vad utredningen tittar på att om det ska stiftas tydligare/förändrade lagar men det är framåtriktat. Så vinklubbar är absolut lagliga så länge de håller sig inom dagens regler.

Lämna en kommentar