Alkoholpåverkat sex

Nu ska jag försöka göra politik av något personligt. Detta tycker några per definition är olämpligt för att deras syn på livet är att det personliga inte hör ihop med det politiska, andra tycker att det känns obekvämt att läsa om personliga saker över huvud taget och några kommer tycka att det är självklart att det personliga är politiskt. Det är frivilligt att läsa vidare.

Inspirationen kommer från Anna Carlstedts debattarikel i aftonblandet för nån dag sedan med anledning av att en undersökning visar att vi har sämre sex och dricker mer alkohol.

Jag har haft både nyktert och onyktert sex. Alltså jag har varit nykter varje gång men min partner har vid några tillfällen varit alkoholpåverkade. Det har hänt tillräckligt många gånger för att jag ska kunna dra generella slutsatser.

Min starka övertygelse är att sex är bättre nyktert. Inte för att min partner varit frånvarande eller lust saknats utanför att orken saknas och det rent tekniskt är sämre. Vi får helt enkelt jobba hårdare båda två för att nå målet. Trots att jag inte druckit alkohol tar jag verkligen på mig hälften av ansvaret. I sex är en alltid minst två ansvariga. Jag tycker inte sex är bättre nyktert för att jag vill minska alkoholkonsumtionen utanför att jag (och uppenbarligen fler) tycker att sex är bättre nyktert och jag föredrar bra sex framför dåligt sex. Surprice!

Undersökningen visar att medelsvensken har sex knappt fyra gånger i månaden. Trots detta så upplever jag att jargongen i samhället är att sex 2-3 i veckan är normalt/lämpligt vilket skapar en enorm press på att lust borde finnas oftare.

Själva politiken av detta personliga ämne blir att alkoholreklamen ofta försöker inbilla oss att vi blir bättre i sängen och att alkohol och sex hör ihop. Alkohol är tänkt att användas under fest och fest är ofta tänkt att leda till sex. Detta är ju helt logiskt men det som är synd är att så många svenskar förstör möjligheten till riktigt bra sex på grund av alkohol. Aspackade på krogen eller slentrianmässigt drickande hemma. Alla får göra som de vill och jag kommer troligtvis välja att ha sex med en alkoholpåverkad person även i framtiden och jag tror det kommer vara värt det. Men sexet kommer aldrig vara så bra som det är nyktert.

Jag väljer att fylla livet med bra sex (händer dock skitsällan nu!) hellre än alkohol. Vad väljer du?

fylllivetsexalkoholEn kul graf som förklarar det jag skrivit ovan i bildspråk

 

3 thoughts on “Alkoholpåverkat sex

  1. Helt rätt!
    Jag har precis samma erfarenheter. Eftersom jag har några fler år och (kanske?!) ett antal fler partner att jämföra med så kan vi nog slå fast att nykter sex är bäst!

    Men mitt i denna viktiga diskussion får vi inte glömma bort den tredje ”ingrediensen” – känslorna och kärleken.

    Kram
    /BJ

  2. Jag håller delvis med, men ändå inte. 🙂 Jag har ju testat båda sorterna, alltså både haft sex med en som varit påverkad medan jag själv varit nykter, samt att båda varit påverkade. Jag upplever att så länge båda är påverkade (alltså såklart inte aspackade) så kan sexet var hur jävla bra som helst! 😀 Jag vet inte om jag tycker att det är bättre än nyktert sex, för båda är nog ungefär lika bra, bara olika! 🙂 Men fyllesex känns lite som en tårta, nåt man bara vill ha ibland!

    Det är ju som en annan känsla när man druckit, inte sämre, inte bättre, bara annorlunda. Även om det såklart är kärlek inblandat så upplever jag att båda partnerna ofta blir ”stormiga och passionerade” när man druckit, för en brist på att bättre beskriva det. Självklart inte alltid, Man kan ju lika gärna bara ”älska” i flera timmar, 😉 det beror väl lite på vilket ”mood” man är i. Även om jag upplever (och jag har hört samma uppfattning från de flesta jag känner) att alkoholpåverkat sex generellt sett oftare är eldigt än ”mjukt” 🙂 Men eldigt sex har man ju när man är nykter också, så inget av sätten är direkt ”bättre”. Det är bara annorlunda.

    Det känns lite grann som att man är i en annan värld när man druckit. Alltså detta är lite krångligt att förklara, eftersom att man är i en EGEN värld när man är nykter, vilket är magiskt, men samtidigt så är man som sagt i en ANNAN värld när man druckit. Det går inte riktigt att beskriva! Men det jag vill komma till i alla fall, är att jag håller med om att det inte är lika bra om bara en har druckit. Det kan fortfarande vara bra, man njuter och båda kommer dit dom vill, men som sagt, inte lika bra som om båda är på samma plan. Det är nog lite det där med ”en annan värld”, den som druckit och den som är nykter är inte riktigt på samma ställe, därför blir det inte riktigt lika bra. Sen gillar väl ingen att kyssa en sprit/öl andedräkt när man själv inte druckit, även om man ibland dricker själv! Oj, vad detta blev svamligt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar? 😀

    Min konklusion är iallafall att om båda druckit, så kan man precis som om båda är nyktra, absolut ha supertoppensex! Men om bara en gjort det, så blir resultatet oftast lite sämre.
    Ja, det är min personliga upplevelse i alla fall! 🙂 – K

  3. Ping: Att balansera blogginläggen | levlivetmedlinda

Kommentera

