Olika grader av nykterhet

Inom ramen för kampanjen Fyll livet har det dragit igång en debatt om punktnykterhet och andra former av nykterhet och hur problematiskt det är med att IOGT-NTO förknippas med punktnykterhet. Varning för långt inlägg.

Jag tycker diskussionen är absurd och jag förstår verkligen inte problemet. IOGT-NTO är en nykterhetsorganisation och kommer alltid vara det och vi kommer alltid uppfattas så, så länge vi har nykterhetskrav för att få vara medlem. Utöver att vara nykterhetsorganisationer är vi även organisationer som står för många andra saker som alla syftar till att nå våra visioner. Detta gäller både UNF som vill ha en drogfri värld och IOGT-NTO som inte vill att alkohol ska hindra människor från ett fritt och rikt liv. Punktnykterhet är en av de sakerna som ska leda oss till våra visioner.

Gradvis vill vi förändra alkoholens roll i samhället. Ingen av oss är en förbudsorganisation eftersom vi vet att steg för steg är en bättre metod än att satsa allt på ett kort.Alla dessa steg har i sig egna strategier.

En av dessa strategier är att IOGT-NTO och UNF ska vara välkomnande och lätta att ta del av. Det ska vara lätt att bli  medlem med möjlighet att prova på, uppleva och känna efter om det här är organisationer för mig. I det innebär att personer som inte är medlemmar måste kunna delta på vår verksamhet och vi skapar många nyktra mötesplatser för medlemmar och allmänhet.

En annan är den restriktiva alkoholpolitiken som vi förespråkar för att skydda människor från det elände som alkoholen orsakar.

 

En tredje är att vi diskuterar vilka arenor som förtjänar att vi är nyktra. Julen, på arbetet, när en är ansvarig för barn är några arenor som diskuteras just nu utöver de mer självklara, när en kör bil eller är gravid. Detta brukar kallas punktnykterhet och jag tycker det är en fantastisk ingång för oss att prata nykterhet i stort. Jag ser inte problemet med att IOGT-NTO pratar om och uppmanar till detta eller att vi ens förknippas med punktnykterhet. Som Johnny så klokt sa: Det är en väldigt tydlig skillnad mellan att IOGT-NTO förknippas med punktnykterhet och att punktnykterhet förknippas med IOGT-NTO. När punktnykterheten utvecklas och förstoras kommer det leda till ett mer nyktert samhälle vilket ju är precis det vi vill.

En fjärde är att värva medlemmar. Det finns många som tycker att IOGT-NTO-rörelsen gör bra saker och vill stödja oss. Det går inte att bli stödmedlem och jag hoppas att vi aldrig går den vägen men det finns möjlighet att sänka pengar till vårt globala arbete och skriva under för vit jul och dela bra saker i sociala medier. Alla är inte beredda att bli nykterister rakt av och då är punktnykterhet i olika former en inkörsport. Vi peppar folk att ha vita månader, vara nyktra under kritiska högtider och vara förebilder för våra barn och unga och vem vet, kanske är det just dessa ställningstaganden som får personer att senare bli medlem. Karin Adelskiöld är en av många som först testa på ha en vit månad och sedan blivit nykterist och jag har tidigare skrivit om Matilda.

Vi vill minska alkoholkonsumtionen och då är vita månader och punktnykterhet några steg på vägen. Det tillsammans med fler medlemmar, ökad kännedom om IOGT-NTO-rörelsen och fortsatt politiskt arbete kommer göra att vi når slutmålet.

Jag vänder mig dock mycket starkt emot begrepp som helnykterhet. Jag vet att både UNF och IOGT-NTO använder begreppet slarvigt. Det finns inget som heter halvnykterhet. Den stora majoriteten är ju nyktra större delen av dygnet utan att de för den delen är nykterister. Att vara nykterist är en identitet och att vara nykter är ett tillstånd. Utökade nyktra tillstånd kan leda till att en person väljer att bli nykterist och en nykterist kan även välja att sluta vara nykterist men fortsatt vara nykter vid de alla flesta tillfällen.

Med detta sagt så tycker jag det är bra om IOGT-NTO kan förknippas med punktnykterhet tillsammans med allt annat som vi förknippas med. Att vara orolig för att vi går från att vara en nykterhetsorganisation till en punktnykterhetsorganisation tror jag är en framtidsspaning som helt saknar verklighetsförankring.

 

2 thoughts on “Olika grader av nykterhet

  1. Jag hör tyvärr ofta folk som tycker att nykterhetslöftet är onödigt och att vi även borde ha medlemmar som inte är nykterister, men som står för samma värderingar som oss (vilket enligt mig naturligtvis är en självmotsägelse, men det är så det framförs). Det är en främst en vanlig uppfattning bland icke-medlemmar, men den kommer fram även bland medlemmar tyvärr. Olika former av stödmedlemskap och liknande är varianter på detta tema.

    Vi kan också se att andra nykterhetsorganisationer valt denna väg och hur det har gått för dem. Därför tycker jag inte alls att det är en överflödig diskussion. Tvärtom tror jag vi behöver motivera och förklara nykterhetslöftet, för jag tror att det är viktigt. Tyvärr.

    För övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar med stycket där du skriver om helnykterhet?

    • Den diskussionen (om varför i ska ha nykterhetslöfte) är inte överflödig. Det behöver vi alltid hålla på dagordningen om olika åsikter finns men för mig är det självklart och inget jag tvekar i över huvudtaget så därför är det en inte-diskussion för just mig.

      Med helnykterhet menar jag bara att det begreppet inte borde finnas eftersom helnykterhet och nykterhet är samma sak. Halvnykterhet finns ju som bekant inte men att kallan något helnykterhet låter som att det skulle finnas några andra varianter av nykterhet och det gör det ju inte enligt mig.

Kommentera

