Hyllning: tre brudar i mitt liv

Idag är det internationella kvinnodagen och 2011 valde jag att hylla mina fyra närmaste tjejkompisar Sara, Lisa, Emma och Jossan. Underbara brudar allihopa som ställer upp i vått och torrt.

I år tänkte jag hylla några grymma kvinnor som fått en större roll i mitt liv de senaste åren.

Lisa Forsström har jag känt sedan hon var 14 år gammal. Jag var ordförande och hon var ledamot i Västerbottens distriktsstyrelse. Vi jobbade bra ihop och Lisa urskiljde sig från många andra UNF:are. Hon var pålitlig, hade mycket energi och drev distriktet framåt. Åren gick och vi hamnade i FS tillsammans. Hon var ledamot och jag var vice ordförande. Lisa flyttade till Stockholm och det var då vi blev mer privatkompisar än UNFkompisar. Sen dess har vänskapen bara växt och jag är otroligt glad över att Lisa finns i mitt liv. På många sätt har vi haft en storasyster- och lillasysterrelation till varandra, i alla fall de första sex-sju åren men allt eftersom att vi umgåtts mer och vi vuxit ikapp varandra mer är Lisa numera min kompis som:

  • är helt ärlig med vad hon tycker om min klädstil och vad som behöver förändras
  • skriker på mig när jag inte orkar ta i mer när vi tränar
  • peppar mig att spendera mer pengar på mig själv
  • skäller ut mig när jag fegar ur och inte fattar vad jag egentligen är värd i lön
  • lyssnar på livet alla problem och ofta återkopplar ofta

lisaLisa. Foto Lisas syster Emma, snodd från fejjan. 

Lina Staav har gjort lite av en kometkarriär i mitt liv. Jag har vetat om henne i över 10 år fick upp ögonen för hennes kunskaper om ledarskap och gruppteorier när hon jobbade på kansliet som biträdande generalsekreterare när jag var ledamot i FS. Hon började på Tollare och jag träffade henne lite sporadiskt under mitt andra år som vice ordförande som på många sätt var tungt och svårt. Från att hon var lite av en coach till mig så utvecklades relationen till att vara mer jämlik. På ett sätt kan man säga att tvillingarna är en av anledningarna till att vi kommit varandra närmare. Barnrelationer måste underhållas så mycket mer och det har känts viktigt för mig att ha en regelbunden relation till dem. Ibland använder jag Lina som ursäkt för att få umgås med grabbarna och ibland är grabbarna ursäkten för att få umgås med Lina. En win-win-situation och i dagsläget är Lina en kompis som:

  • ger mig många kloka ord om relationer och livet
  • jag analyserar och bollar ledarskapsfrågor med kontinuerligt
  • är bra på att visa uppskattning
  • fnissar och vardagslyxar med
  • är en fantastisk mamma som jag ser upp till väldigt mycket

Linastaav
Lina. Foto:
Sara Ingman

Anna Maria Mårtensson är en av mina senaste tillskott i livet. Mitt första kort på henne är från sportlovslägret 2006. Från början var hon för mig en cool medlem från Jämtland, sedan distriktsordförande i Stockholm och efter det flickvän till Oskar. Successivt övergick hon till att allt mer bli Anna Maria i mina ögon och vi tränade en hel del ihop inför tjejmilen 2011 och hängde en del den sommaren. Sedan hon flyttade in hos mig har givetvis relationen utvecklats väldigt mycket och jag uppger ofta Anna Maria som en av de viktigaste delarna till varför jag mår så bra som jag gör just nu. För mig är Anna Maria en kompis som:

  • får mig att leva mer hälsosamt med mer ekologisk mat och frukt
  • varje dag frågar hur min dag varit och hur jag mår
  • är bra på feelgoodaktiviteter och att tycka om sig själv vilket smittar av sig
  • tycker om min hund vilket för mig är otroligt viktigt och uppskattat

AM
Anna Maria, bild från facebook. 

Som en hyllning till alla grymma brudar tänker jag lyssna på min playlist Girls hela dagen. Välkommen att lyssna, lägga till dina bästa låtar och sprida den till andra!

3 thoughts on “Hyllning: tre brudar i mitt liv

  1. Ping: Hyllning: två brudar i mitt liv. | levlivetmedlinda

  2. Ping: Hyllning: två brudar som fanns i mitt liv | levlivetmedlinda

  3. Ping: Hyllning: två brudar i mitt liv | levlivetmedlinda

Kommentera

