Det här med att delegera

Jag måste bli bättre på att delegera. Jag försöker så gott jag kan men tycker det är väldigt svårt. Oskar sa till mig innan jag blev vald till ordförande (alltså när jag var vice) att min utmaning de kommande två åren skulle vara att jag måste bli bättre på att delegera och jag håller helt med. Idag har jag ägnat mig åt 10 minuters självreflektion och kommit fram till följande.

Jag tycker det är svårt att delegera för att:

  1. Min tid är inte mer värd än din. Att delegera är för mig samma sak som att säga, ”det jag gör är viktigare än det du gör”. Alla har mycket att göra och vem är då jag att be/kräva att någon annan ska göra något för att jag inte har tid.
  2. Jag har ett kontrollbehov. Jag vill vara säker på att det som delegeras bort blir gjort i tid, på ett sätt som jag kommer vara nöjd med och hålla samma kvalité som om jag själv gjort det.
  3. Det är ineffektivt. Ibland tar det längre tid för mig att förklara vad som ska göras än att bara göra det själv.

Kontrollbehovet tror jag att jag bara måste öva bort. Delegera fast det inte känns helt tryggt. Låta någon annan utmanas och bara lita på att det blir bra. Oftast är ju folk mer kompetenta än vad jag tror. Om det är något som är ineffektivt så är det att göra allt själv. Men i stundens hetta när det är stressigt kan det verkligen kännas mer effektivt att göra saker själv, samma sak här tror jag. Måste träna för att inse att det var effektivt. Att min tid är mer värd än någon annans är den som jag tycker är svårast att hantera. Jag är ordförande och jag har sjukt mycket viktiga saker som bara måste göras och en del del saker som bara jag kan göra, till exempel företräda. Frågan är hur jag delegerar utan att det känns som att jag öser över min skit på någon annan. Det lär ju finnas saker som folk blir glada/hedrade av att få hjälpa till med. Men jag vill aldrig framstå som någon som glider runt, låter andra jobba runt/under mig medan jag tar credden när det går bra. Usch för det.

Min sista fundering är hur jag ska kunna mäta om jag blivit bättre på att delegera eller inte. Åh!

p.s. En självreflektion över mitt eget resonemang: Ärligt talat, risken att jag ska uppfattas som någon som glider runt tror jag är minimal. Om någon tycker det, upplys mig och låt mig vidga min egen självbild.

One thought on “Det här med att delegera

  1. Då vill jag bidra med samma historia som jag skickat till både Ingela och mig själv!
    Tänk att vi tre är så lika – trots att vi lever i tre helt olika ”verkligheter”!
    * * *
    En liten flicka hade tillbringat hela dagen på stranden.
    Med en gul hink, plastspade och lastbil med flak hade hon byggt
    det finaste sandslottet någonsin. Nu var det dags för vallgraven!

    Flickan grävde och grävde när hon plötsligt stötte på en stor sten
    – mitt i vägen för den mäktiga vallgraven, som skulle skydda slottet.
    Hon kämpade och kämpade men lyckades inte rubba den.

    Till slut satte hon sig ner och grät, av både trötthet och ilska.
    Vad skulle hon göra nu? Hela sandslottbygget kändes plötsligt förstört.

    Då kom flickans morfar. Han blev förstås orolig över hennes tårar.
    – Vad är det som har hänt?, frågade han och tog upp henne i famnen.
    – Jag kan inte flytta den stora stenen som är i vägen för vallgraven, snyftade hon.

    Morfar ställde sig på knä framför henne:
    – Men varför använde du inte ALL din styrka? frågade han.

    – Det gjorde jag! svarade flickan – och grät ännu häftigare.
    Tyckte morfar inte att hon hade kämpat tillräckligt hårt?!

    – Nej, min vän, det gjorde du inte. För du frågade inte mig om hjälp.
    Med de orden tog han bort stenen, så att hon kunde bygga färdigt.

    Många av oss har svårt att be om hjälp.
    Men när vi gör det skickar vi en signal till oss själva att vi är värdefulla.
    Och den som blir tillfrågad känner sig behövd och värdefull.

    Kram
    /BJ

Kommentera

