19. Berätta om en vän som bor långt bort

Jag väljer den vän som bor längst bort – Kivuri.

Jag träffade Kivuri när jag var i Tanzania 2007. Det var någon form av blixtförälskelse och vi hängde ihop väldigt mycket under mina 5 månader i Östafrika. Kivuri jobbade med att hjälpa turister och att göra smycken och sandaler som han sålde. Han var gatubarn i sin uppväxt och han har delvis bott på ett barnhem med en tysk mamma. Kivuri ingick i ett rastagäng som var de jag umgicks mest med. Varje dag efter jobbet satt jag vid deras marknadsstånd och snackade om allt mellan himmel och jord.

Vi dansade till riktig reggae, jag kollade när de spelade korpenfotboll, vi käkade mat gjord av riktiga africanmamas och hängde i hans lilla rum. Där prövade jag på det hårda livet, utan rinnande vatten, med gemensam toalett (alltså hål i golvet) med grannarna och madrass på golvet. En erfarenhet jag är väldigt glad att jag har.

Kivuri svalt inte, så fattig var han inte, men det fanns dagar då han inte åt, allt berodde på hur mycket pengar han fick in för dagen. Han är väldigt snäll, rolig och hjälpsam. Jag har aldrig varit med om så många kulturkrockar som de jag upplevde i Östafrika (vilket ju delvis var vad allt gick ut på) och det blev som tydligast i vårt förhållande. Vi kommer från extremt olika världar och att försöka kommunicera på engelska om hur en relation ska byggas upp var en utmaning storleken större.

Jag hoppas att jag får träffa Kivuri igen, i början hördes vi via sms nån gång ibland och nu skriver vi till varandra på fejjan när han har möjlighet att vara online. Det känns otroligt skönt att få rapporter om att han mår bra.

CIMG6011 Jag och Kivuri, mycket glada, mars 2007CIMG7844Magorogoro, jag och Chia. Några av de andra rastakillarna jag hängde med. 

 

Kommentera

