Två sorters fritid

Jag känner mig för lite ledig. Att vara ledig och känna sig ledig är två helt olika saker. Jag har fritid varje dag, jag jobbar inte jämt. Jag går med Lejben, sköter mitt hushåll (tvätt, städ, käk osv), transporterar mig till och från ”jobbet”, tar hand om min hygien (duschar, gör mig redo att gå utanför dörren mm) och bloggar. Detta tar kanske totalt 4 timmar per dag. Jag sover ca 8 timmar/natt och jobbar i snitt 8 timmar/dag om jag slår ut det på alla 7 dagar. Totalt blir detta ca 20 timmar/dygn och alltså finns det alltså 4 timmar kvar som jag ibland mycket väl vet vad de tar vägen. Till exempel när jag umgås med vänner eller har fredagsmys. Men oftast så känns det som att den tiden inte finns alls.

Jag kan alltså konstatera att jag har 4 timmars fritid som består av måsten och 4 timmar som är frivilliga. Kanske låter det mycket men slår jag ut det på 7 dagar så blir det inte särskilt mycket. Stor del av min ”måstefritid” är ju Lejba, fixa till mig och bloggen. Det kan knappast räknas som måsten i livet men jag känner mig inte ledig när jag gör dessa saker och det är den känslan jag är ute efter.

Så vart ville jag komma med det här då? Jag ville nog bara sätta ord på det hela och frågan är vad jag gör åt det för att känna mig mer ledig utan att prioritera om själva sysslorna. Jag tror att en lösning kan vara att sluta kombinera småjobb och halvledighet. Jag måste nog vara det ena eller det andra. Åh vilken svår uppgift jag ger mig själv.

Hur långt ”måstefritid” har du och hur mycket ”frivilligfritid” ger du dig själv varje veckan?

4 thoughts on “Två sorters fritid

  1. Det där är intressant, ibland känns träning och ideellt arbete i min förening som måstefritid och ibland som frivilligfritid. Men att se på nya Project runway avsnitt känns som fivilligfrihet, men att se samma avsnitt en gång till känns som slöseri med liv.

  2. Dessvärre är det ungefär så hela ditt vuxna liv kommer att se ut – tills det är dags för pension. Det är därför många pensionärer ”lever livet” så länge de orkar och är friska. De har ju bara haft fyra timmar fri fritid de senaste 40 åren!

    Sorry ❤

    • Ledig känner jag mig när jobbat undan så jag ligger i fas. Det är en grundförutsättning och sen måste jag hitta på något roligt eller avslappnande så jag inte känner mig rastlös. Måste göra något bra av tiden då jag väl är ledig även om jag kan vara väldigt lugn samtidigt. ..äh jag inser hur det här låter..

Kommentera

