Snart slipper vi alkoholreklam!

Majoriteten av svenskarna vill inte ha alkoholreklam i radio och TV. Enligt mig och många andra är det till och med olagligt att visa alkoholreklam i TV, tack vara effektlandsprinicpen. IOGT-NTO gjorde för nåt år sedan en stor reklamanmälan och nu efter många turer fram och tillbaka ser vi en ljusning!

I ett mejl från IOGT-NTO:s pressekreterare får jag de glädjande nyheterna!
2011 anmälde IOGT-NTO ett flertal tv-kanaler till Granskningsnämnden för att sända alkoholreklam, något som är förbjudet i svensk lag. Att de trots det kunnat visa reklamen beror på att deras sändningar går från Storbritannien. Men med ett nytt EU-direktiv och med den nya radio- och tv-lagen finns en möjlighet att få företagen att följa svensk lag.

I veckan har Myndigheten för radio och tv skickat en skrivelse till deras brittiska motsvarighet Ofcom där de uppmanar Ofcom att stoppa alkoholreklamen i tv-kanalerna som riktar sig till Sverige och en svensk publik.

Läs mer här:
IOGT-NTO:s pressmeddelande
MRT:s pressmeddelande
Artikel i Dagens media
Artikel i Accent

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s