Lina och Chrippe i lokaltidningar

Idag publiceras det en del bra citat av våra medlemmar i lokalmedia.

Lina Kreku säger Länstidningen SödertäljeTill den större delen har hon inte talat om för mig vilka negativa effekter alkohol har på min hälsa utan i stället så har hon fokuserat på att lära mig tänka kritiskt. 

Om en lär sina barn att tänka kritiskt så blir de ofta mer skeptiska till alkohol. Det är i alla fall min teori eftersom de då genomskådar alkoholindustrin och sina vänners försök att intala dem allt det goda med alkohol och funderar istället på vad de själva är kapabla på egen hand. Jag har tidigare pratat om förväntansfylla och det är precis vad det är.

Chrippe Nyberg säger till Gefle DagbladFör att driva en nykterhetsrörelse krävs eldsjälar som är beredda att jobba engagerat utan att få betalt.

Detta är så sant och det många glömmer bort är att när UNF pendlar i medlemsantal så beror det på hur många engagerade medlemmar som finns. Vi är inget företag som garanterar en viss mängd verksamhet. Vi är beroende av att det finns medlemmar lokalt som engagerar sig. För många städer flyttar många medlemmar efter gymnasiet är det ofta svårt att hålla engagemanget vid liv. Andra vill göra annat än att fokusera på UNF och för några blir alkoholnormen så påträngande att alkoholen verkar vara lättare att välja än att vara nykter. Jag tror starkt på Gävleborgs uppgång det här året!

Två fd medlemmar tror i samma artikel ”att ungdomar dricker för att det anses coolt och för att det inte finns så mycket annat att göra på helgkvällar.”

Precis detta bekräftar det vår undersökning som vi gjort med Yougov visade. Unga dricker alkohol för att de inte har något bättre att göra. Var femte ung i ålder 16-19 år anger det som anledning. För jävligt tycker jag och ansvaret att styra upp förutsättningar för att unga har saker att göra. Det ligger på kommunen!

Kommentera

