På tal om missbruk

På tal om gårdagens inlägg om Metros artikel om missbruk

Förra veckan var jag på forskarkonferens på Systembolaget. Några av passen handlade om hur de både de som är beroende och de som har riskabla alkoholvanor kan hjälpas.

Ganska ofta får jag höra att jag är moraliserande när jag argumenterar för en restriktiv alkoholpolitik.
”Varför ska staten begränsa när jag ska få tag på alkohol?”
”Vem är du att ha åsikter om huruvida jag kan dricka när mina barn är närvarande?”
”Varför ska vi ha massa restriktioner bara för att några inte kan hantera alkoholen?”
och så mal de på. Ett problem med dessa (de som är rädd för moral) är att de här ”några” är 1 000 000 människor. Det är nämligen så många som har problematiska alkoholvanor och därtill finns det ett antal barn som måste leva med dessa.

För att vara ”exakt” ser uppskattningen ut såhär:
6 500 000 över 15 år har inga alkoholproblem
450 000 riskbrukar alkohol
300 000 missbrukar alkohol eller konsumerar skadligt mycket alkohol
250 000 beroende av alkohol utan sociala problem
35 000 beroende av alkohol med sociala problem
15 000 komplexa problem där alkoholberoende är ett av dem

Kan inte säga det nog många gångar. Personer med alkoholproblem finns i alla samhällsklasser, i alla delar av Sverige och inom alla grupper och kulturer. Var tionde person du känner har en problematisk relation till alkohol. När du ser något, gör något åt det. Distansera dig inte, agera. Vet du inte vad du ska göra så rekommenderar jag IOGT-NTO:s alkoholrådgivning nr 020-808080

Kommentera

